حجاب و پوشیدگی در شهرسازی ایرانی - اسلامی نمونه پژوهش میدانی: بافت قدیم شهر شیراز
نویسنده
چکیده مقاله:
زندگی و رفتارهای اجتماعی انسانها تابع فرهنگی است که در آن زاده شده و پروریدهاند. قطعاً این فرهنگ حاصل جغرافیاست، جغرافیای انسانی و طبیعی. این جغرافیا، انسان ساختها را بصورت چشم اندازهای خاصی که نیازهای زمان را برطرف کند، جلوه گر میسازد. یکی از این انسان ساختها و یا از مهمترین آنها، مساکن و معماری مساکن است. در هر فرهنگی این مساکن با توجه به جغرافیای همان فرهنگ ساخته میشود از جمله؛ دین، ادبیات، آب و هوا، ارتفاع و ... . این جغرافیا در کشور ایران نمودهای ویژهای را در ساخت و سازها از خود برجای گذاشته که نمود فرهنگ درونگرایی و رعایت حجاب در ساخت و سازها یکی از آنهاست. این فرهنگ در بافت قدیمی تمامی شهرهای ایران وجود دارد. شهر شیراز یکی از شهرهایی است که به دلیل سابقه طولانی، این سنت را درون خود حفظ کرده لیکن نه در معماری کنونی و صنعتی که در معماری بافت قدیم. رعایت نکردن فرهنگ درونگرایی مغایرتهای شدید و بنیان کنی را در ساخت و سازها ایجاد کرده که یکی از پیامدهای آن نابودی فرهنگ بومی در ساخت و سازهاست و قطعاً ویرانی سایر نمودهای فرهنگی را در این مروز بوم در پی خواهد داشت. به عبارت دیگر، معماران کنونی چنان مسحور شیوههای غربی شدهاند که رعایت فرهنگ بومی را باید در ساخت و سازهای قدیمی جستجو کرد. اما سنت حجاب و پوشیدگی که حتی در کنده کاریهای 2000 ساله رعایت شده، میتواند هم اکنون در تلفیق سنت و صنعت رعایت شود و ما از شیشههای سکوریت، تراسهای پرده گذاری شده و یا شبکهای، آشپزخانههای باز (Open) و اجباراً پرده گذاری شده، و فرار از منازل بدون در و دیوار و ... نجات یابیم. دیوارها و دربهای (دروازهها) ورودی حیاطها، ورودی خانه-ها، آشپزخانهها، حمامها و دستشوییها با رعایت سنت پوشیدگی، هنوز هم میتوانند حریم امن و حجاب را در مساکن بوجود بیاورند. این مقاله بحث را در دو قسمت: 1- پیش زمینه شامل الف- درونگرایی ساخت مساکن بومی ب- برون گرایی درمعماری جدید (معماری غربی) پ- بافت قدیم شیراز (درحال تخریب) 2- بحث اصلی شامل جغرافیای مساکن، فرهنگ درونگرایی، فرهنگ برونگرایی، درونگرایی و اصل بازگشت به خویش ارائه خواهد داد.
منابع مشابه
بافت قدیم شهرها جلوهی فرهنگ مادی و معنوی شهرهای اسلامی مورد : بافت قدیم شهر خواف
شهر نوعی فرهنگ پدیداری است و بافت قدیم جلوههای مادی و معنوی آن را در خود به نمایش میگذارد. از این منظر شهرهای اسلامی تماماً دارای بافت قدیمی با اجزای مشابه میباشند که بیانگر هویت اسلامی، تعامل فرهنگی و پیشینههای تاریخی یکسان میباشد. شهر خواف نمونهای از این گونه شهرهای اسلامی است که علیرغم موقعیت جغرافیایی (واقع بودن در منتهیالیه شرق کشور و انزوای جغرافیایی)، زمانی به عنوان کانونی از تمدن ...
متن کاملدرون گرایی و بازتاب اصل محرمیت در معماری ایرانی - اسلامی نمونه پژوهش میدانی: خانه های تاریخی بیرجند
درونگرایی و محرمیت دو اصل اساسی و بنیادی در معماری ایرانی - اسلامی است که تأثیر بسزایی در شکل گیری سازمان فضایی شهرها و عناصر کالبدی بناهای سنتی ایران داشته است. هرچند عامل اقلیم در انتخاب و گزینش اصل درون گرایی در شهرسازی ایران قبل از اسلام مؤثر بوده است، لیکن در دوره ی اسلامی بر پایه ی مبانی و ارزش های اعتقادی و جهان بینی اسلامی علاوه بر الگوی درون گرایی، اصل محرمیت نیز از دو منظر کالبدی و م...
متن کاملدرون گرایی و بازتاب اصل محرمیت در معماری ایرانی - اسلامی نمونه پژوهش میدانی: خانه های تاریخی بیرجند
درونگرایی و محرمیت دو اصل اساسی و بنیادی در معماری ایرانی - اسلامی است که تأثیر بسزایی در شکل گیری سازمان فضایی شهرها و عناصر کالبدی بناهای سنتی ایران داشته است. هرچند عامل اقلیم در انتخاب و گزینش اصل درون گرایی در شهرسازی ایران قبل از اسلام مؤثر بوده است، لیکن در دوره ی اسلامی بر پایه ی مبانی و ارزش های اعتقادی و جهان بینی اسلامی علاوه بر الگوی درون گرایی، اصل محرمیت نیز از دو منظر کالبدی و م...
متن کاملبررسی نقش عمق و سایه ورودی خانههای سنتی در تأمین آسایش حرارتی بیرونی- نمونه موردی: بافت قدیم شهر شیراز
ورودی دارای نقشهای کالبدی گوناگون مانند تأمین و نظارت بر ارتباط درون و بیرون، نفوذپذیری، تبدیلپذیری، خوانایی و دعوتکنندگی است. بر اساس تحقیقات بر ورودی ساختمانهای سنتی، عامل آسایش حرارتی بیرونی کاربران نقشی تعیینکننده دارد. مقاله حاضر با هدف تامین آسایش حرارتی بیشتر ورودی بناها، به بررسی رابطه این پارامتر در ورودی خانههای سنتی شیراز با کمک تکنیکهای سایهاندازی و عمق ورودی پرداخته است. سر...
متن کاملبافت قدیم شهرها جلوه ی فرهنگ مادی و معنوی شهرهای اسلامی مورد : بافت قدیم شهر خواف
شهر نوعی فرهنگ پدیداری است و بافت قدیم جلوههای مادی و معنوی آن را در خود به نمایش میگذارد. از این منظر شهرهای اسلامی تماماً دارای بافت قدیمی با اجزای مشابه میباشند که بیانگر هویت اسلامی، تعامل فرهنگی و پیشینههای تاریخی یکسان میباشد. شهر خواف نمونهای از این گونه شهرهای اسلامی است که علیرغم موقعیت جغرافیایی (واقع بودن در منتهیالیه شرق کشور و انزوای جغرافیایی)، زمانی به عنوان کانونی از تمدن ...
متن کاملمطالعه تطبیقی سطح پایداری در محلات قدیم و جدید شهری (نمونه موردی: محلات بافت قدیم و جدید شهر کرمان)
توسعهی شهری پایدار به عنوان کلیدی ترین مقوله برنامه ریزی شهری دنیای امروز، بر این اصل استوار است که فضای یک شهر درون محله شکل میگیرد و برپایه آن تداوم مییابد، از این رو توسعه محله، اقدامی کلیدی در جهت نیل به توسعه پایدار قلمداد میشود. در این راستا ارزیابی سطح پایداری با استفاده از شاخص های مختلف پایداری در محلات مختلف شهری گامی مؤثر در جهت رسیدن به پایداری شهری قلمداد می شود. هدف این پژوهش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 29 شماره 130
صفحات 38- 49
تاریخ انتشار 2011-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023